Geluidsoverlast door Lelystad Airport

 

 

Lelystad Airport
Als het aan de overheid ligt wordt Lelystad binnenkort een drukke luchthaven vanwaar jaarlijks miljoenen Nederlandse reizigers vertrekken naar zonbestemmingen. Zo moet ruimte vrijkomen op Schiphol, waar vanwege afspraken met omwonenden tot 2020 geen groei meer mogelijk is.

Al vanaf het begin klinkt er kritiek.
Nog voordat er aan de bouw begonnen was, ondervond het project al vertraging. Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) kreeg de nieuwe vliegroutes niet op tijd af, waardoor de opening van het vliegveld een jaar moest worden uitgesteld naar 1 april 2019.

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) geeft in 2009 een negatief advies over Lelystad Airport en wijst op de problemen van deze locatie. Om in de Flevopolder 35.000 vliegbewegingen of meer mogelijk te maken is een herindeling van het luchtruim nodig. Dat schrijft LVNL in 2009. Het beschikbare luchtruim is volgens LVNL te klein om luchtverkeer van en naar Lelystad in de toekomst onbelemmerd, punctueel en betrouwbaar af te kunnen handelen.

Geen open kaart
“LVNL zegt eigenlijk in dit rapport dat Lelystad Airport niet kan. Ik heb overal gezocht naar dit document, maar het nergens kunnen vinden. Dat voelt niet als open kaart over het hele verhaal”, zegt Wim Liesker, lid van de Werkgroep Luchtruim Overijssel, die het actiecomite Hoog Overijssel adviseert.

“Dit advies zegt duidelijk dat het niet wenselijk is om de optie van Lelystad verder te onderzoeken. Eigenlijk adviseert LVNL de regering: u moet Lelystad helemaal niet willen, u moet dit niet verder uitzoeken, want het heeft geen zin. En LVNL geeft heel duidelijk aan dat ze zelfs een preferentie hebben voor een locatie bij Dronten, een andere locatie die toen onderzocht is, omdat Dronten verder weg ligt van Schiphol, en dus minder de Schiphol verkeersstroom stoort”, zegt Alexander ter Kuile, voormalig secretaris-generaal van CANSO, de overkoepelende organisatie van alle luchtverkeersleidingsdiensten in de wereld, en tevens lid van de Werkgroep Luchtruim Overijssel.

“Dit advies van LVNL is in de wind geslagen en nu zit Nederland met de gebakken peren”.

Vliegen op lage hoogte
Om zoveel mogelijk vrij te blijven van de Schipholverkeersstromen zullen naderende en vertrekkende vluchten uit Lelystad lang op een lage hoogte moet opereren. “Laag vliegen is minder efficiënt dan hoog vliegen”. Tegen dat lang op lagere hoogte vliegen, is op dit moment veel verzet van bewoners uit Overijssel, Gelderland en Friesland.
bron: Zembla

Is vliegen op lage hoogte echt nodig?
Herindeling van het Nederlandse luchtruim kan in twee jaar zijn gepiept, zei Eamonn Brennan van Eurocontrol tijdens een conferentie in november 2017 over digitalisering van de luchtvaart. Het hoeft volgens hem niet nog eens zes jaar te duren.
Zie: europese-luchtverkeersleiders-herindelen-luchtruim-kan-veel-sneller

Rekenfouten in Milieu Effect Rapportage
De geluidshinder van vliegverkeer naar Lelystad wordt veel groter dan wordt voorgesteld, zegt actiegroep Hoog Overijssel. Rekensommen die de aanvlieg- en vertrekroutes moeten rechtvaardigen, kloppen niet.
Zie het volgende artikel:  welke-gevolgen-heeft-rekenfout-voor-lelystad 

Het ministerie van Infrastructuur kampt met een tekort aan kundige mensen die ingewikkelde dossiers kunnen doorgronden. Dat zegt Sharon Dijksma (PvdA), die als staatssecretaris liet onderzoeken of het ministerie de complexe Lelystad-Airport-plannen wel aankan.
Lees en luister wat ex-staatssecretaris Dijksma hierover te zeggen heeft:  dijksma-klapt-uit-de-school-over-lelystad-airport

Om hoeveel starts en landingen gaat het?
Tot 2023 gaan maximaal 10.000 vliegbewegingen per jaar van en naar Lelystad Airport. Dat zijn 5000 vluchten [5000 starts en 5000 landingen]. Dat zegt een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Milieu in een reactie op berichtgeving van De Telegraaf. Volgens die krant kunnen er in 2020 tot wel 25.000 vliegtuigen per jaar opstijgen en landen.

Het ministerie zegt in een reactie dat “dit niet gaat gebeuren omdat de huidige luchtruimstructuur dit niet toelaat”. Hiermee wordt bedoeld dat er in de lucht te weinig ruimte is voor zoveel vliegtuigen.

Een woordvoerder bevestigt verder dat er op papier wel toestemming is voor 25.000 vliegbewegingen per jaar, maar dat het in de praktijk niet gaat gebeuren. Daarvoor moet het luchtruim eerst opnieuw ingedeeld worden. Dit staat gepland voor 2023.

Het plan was dat de luchthaven tussen 2015 en 2020 zou groeien tot 25.000 vliegbewegingen per jaar. Dit zijn 12.500 vluchten. Eerder deze maand gaf een woordvoerder van kabinetsadviseur Hans Alders aan dat deze afspraken blijven staan, hoewel de luchthaven veel later open gaat dan gepland. Maar die afgesproken 25.000 starts en landingen kunnen dus onmogelijk gehaald worden, aldus het ministerie.

Bron: omroep flevoland

Zie voor het artikel in De Telegraaf: http://www.telegraaf.nl/nieuws/217952/versnelde-groei-lelystad-airport

 

In welk tempo gaat Lelystad Airport nu groeien?

De luchthaven groeit in drie fasen.

Fase 1 begint vanaf 1 april 2018 en biedt capaciteit aan maximaal 10.000 vliegbewegingen (een start en een landing), dus 5.000 vluchten. Dat zijn 13 vliegtuigen per dag. Aan het eind van deze fase verwerkt het vliegveld per jaar circa 1,5 miljoen passagiers. Bij fase 1 hoort de verlenging van de start/landingsbaan tot 2.700 meter (inclusief verharde veiligheidsstroken aan beide uiteinden), een verharde taxibaan en een terminal langs de Larserweg. Er zijn vier opstelplaatsen voor vliegtuigen. De investering bedraagt 58 miljoen euro.

Fase 2 is voorzien vanaf 2023 en leidt in 2033 tot groei naar 25.000 vliegbewegingen per jaar (34 vliegtuigen per dag) en circa 3,7 miljoen passagiers. De taxibaan wordt hiervoor verlengd en krijgt een extra toerit, wat de capaciteit vergroot. Het aantal opstelplaatsen verdubbelt naar acht. Ook komen er extra parkeerplaatsen. De investering bedraagt 12 miljoen euro.

Fase 3 start na evaluatie van de effecten van de eerste twee fasen. Rond 2033 wordt besloten of het vliegveld mag doorgroeien tot 45.000 vliegbewegingen (61 vliegtuigen per dag) en circa 6,7 miljoen passagiers. De terminal wordt dan uitgebreid en krijgt een pier langs de Larserweg, met in totaal 16 opstelplaatsen voor vliegtuigen. Ook komen er nog meer parkeerplaatsen. De investering bedraagt 20 miljoen euro.

Komen er ook nachtvluchten?

Lelystad Airport is open vanaf 06.00 uur tot 23.00 uur, met een uitloop tot 24.00 uur voor vliegtuigen die door onvoorziene omstandigheden zijn vertraagd. Nachtvluchten – waar enkele maatschappijen om vragen – zijn niet toegestaan: de politiek is daar fel tegen gekant.

bron: http://www.omroepflevoland.nl/nieuws/122489/lelystad-6-vragen-en-antwoorden-over-de-uitbreiding-van-lelystad-airport

‘s morgens en ‘s avonds twee keer zoveel herrie
Zie: etmaal-verdeling

Wat betekent dit voor De Maten en  Groot Zonnehoeve?
Naar verwachting zal 83% van de van Lelystad vertrekkende vliegtuigen  ten Oosten van onze wijk passeren (zie onderstaande kaart), waarbij ze klimmen van ongeveer 2100 meter naar 2700 meter. De getallen in de tweede kaart hieronder geven de (piek-)geluidsniveaus (dB) ter plaatse aan.

In welke mate de vliegtuigen geluidsoverlast in onze wijk zullen veroorzaken is nog niet duidelijk.
In ieder geval ligt onze wijk buiten de zogenaamde 3 km-contour (waarbinnen zich met name geluidsoverlast zal voordoen).

Een interactieve kaart waarop u de geluidniveaus op diverse locaties kunt zien, vindt u op: interactieve kaart

„Volksverlakkerij, volksverlakkerij…”
De verwarring en de frustratie over de vliegroutes van Lelystad Airport stijgen naar steeds grotere hoogten. Onverwachts duiken er nieuwe routes en nieuwe vlieghoogten op. Apeldoorn krijgt ineens dubbel zo veel vluchten voor z’n kiezen.
Met veel kabaal keert een actiegroepje zich in Apeldoorn tegen de geluidsoverlast van vliegtuigen uit Lelystad. Pakweg 700 mensen bezochten dinsdagavond (26 september) een chaotische informatieavond van het ministerie over geplande vliegroutes. Burgers zijn boos. Cynisch. Gefrustreerd. Gedeputeerde Meijers van de provincie Gelderland krijgt de volle laag. Of ze wel weet wat er in haar provincie leeft? „Ja”, zegt ze. „Ik zie het in de zaal. Mensen zijn boos en bezorgd.” Hoongelach stijgt op.
Vertrekkende en aankomende vliegtuigen van Lelystad Airport komen straks langs Apeldoorn en over Ede-Wageningen-Tiel. Naar verluidt 72 stuks per dag [hier wordt gedoeld op de mogelijke situatie na 2023].
bron: Reformatorisch Dagblad; zie voor het gehele artikel: frustratie-over-vliegroutes-lelystad-airport-bereikt-grote-hoogte

Bewoners mogen meepraten
Actiecomités en bewonersgroepen mogen meepraten en adviezen geven over de vliegroutes van en naar Lelystad Airport. Met dat voorstel kwam staatssecretaris Sharon Dijksma donderdag tijdens een debat op 28 september 2017 in de Tweede Kamer.
In het debat kwam ook naar voren dat de herindeling van het luchtruim pas in 2023 gaat gebeuren. Eerder kan volgens Dijksma niet.
zie http://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2143976/Dijksma-Bewoners-mogen-meepraten-over-vliegroutes-Lelystad-Airport

Nieuwe minister benoemt (november 2017) bewonersdelegatie
Luchtvaartdeskundige Alexander ter Kuile – adviseur van de actiegroep HoogOverijssel – is benoemd tot voorzitter van de bewonersdelegatie, die inmiddels de nieuwe minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen heeft geadviseerd over de aanvliegroutes van Vliegveld Lelystad.
Het rapport van de bewonersdelegatie vindt u hier: Aansluitroutes-Lelystad-Niet-Technisch-Final
Zie ook: omroepflevoland.nl/lelystad-bewonersdelegatie-brengt-advies-vliegroutes-uit

Ombudsman: “Overheid neemt burger niet serieus bij Lelystad Airport”

Burgers zijn niet serieus genomen en te laat betrokken bij de uitbreiding van Lelystad Airport. Dat zegt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen in een interview met EenVandaag.

Volgens de ombudsman heeft het ministerie omwonenden op het verkeerde been gezet met de informatiebijeenkomsten van de afgelopen maanden. “Mensen hebben gedacht: ik mag nog inspreken en daarna worden besluiten genomen. Terwijl het karakter van die bijeenkomsten veel meer is geweest: het informeren over besluiten die al zijn gevallen. Dat voelt voor burgers heel ongemakkelijk.”

Volgens Van Zutphen is het een aantal jaren geleden al misgegaan. De overheid had burgers aan het begin van het project moeten informeren en mee laten spreken over de besluitvorming, vindt hij. Volgens Van Zutphen gaat dit vaker mis bij grote infrastructurele projecten, zoals bij de aanleg van windmolenparken of gaswinning.

“Kennelijk een ingesleten gewoonte om burgers niet of te laat te betrekken bij grote besluiten”, aldus de ombudsman. “De overheid is er voor de burger en niet andersom. Dat geldt voor alle ambtenaren, maar zeker voor bestuurders. Als je dat op je lijstje had gezet voor je het besluit nam, had je geweten: dit moet ik niet op deze manier doen.”

De ombudsman heeft op 19 december 2017 de minister van Infrastructuur & Waterstaat een brief gestuurd met het verzoek om hem te informeren over inspraak en participatie van burgers met betrekking tot de besluitvorming rond Lelystad Airport.

Opening in april 2019 onzeker

De opening van vliegveld Lelystad in april 2019 staat op losse schroeven. Regeringspartij ChristenUnie vindt dat de overheid eerst het vertrouwen van burgers en regionale bestuurders terug moet winnen. ,,Uitstel ligt voor de hand”, aldus Kamerlid Eppo Bruins.

Zie: opening-lelystad-airport-onzeker

Meer informatie
Op de volgende site staat veel nuttige informatie van de actiegroep Hoog Overijssel:
http://www.hoogoverijssel.nl/
De Stentor heeft het volgende dossier samengesteld: dossier/lelystad-airport